„ЖЕЛЕЗНИЯ ХАНС“
Изгубените синове са уплашени от интимността, защото са загубили допир с вътрешната си сила – силата, която се корени в примитивната енергия и естествената агресия. Присъствието на бащата осигурява на сина достъп до нея. Когато той отсъства, синът не може да прониква във вътрешно присъщите импулси на своя пол. Подложен е на ограниченията на майка си: вероятно тя ще е по-малко толерантна към инстинктивно агресивното му поведение, отколкото би бил бащата.
Майчината любов често кара майката да настоява синът й да бъде любезен и резервиран, никога да не повишава тон и да не затръшва вратата. Това е начинът й да се държи за него. Парадоксално, но анимусът на майката крои разрушаването на мъжествеността на сина й посредством агресивните действия и спорове. Ако непрестанно е осуетявана по този начин, физическата спонтанност на сина постепенно се променя във враждебност към жените и прави интимността невъзможна.
„СЪВРЕМЕННА ПРИКАЗКА“
Една от приказките, събрани от Братя Грим, осигурява чудесна илюстрация на идеите ми за агресивността. Озаглавена е „Железния Ханс“ и е възхитително интерпретирана в контекста на съвременната мъжественост от американския поет Робърт Блай1. Ето моето резюме на историята:
Ловците на краля изчезваха един по един винаги когато се осмеляваха да навлязат в една отдалечена част на гората. Никой не можеше да обясни тяхното изчезване. Един ден млад мъж дойде в кралския двор, за да си търси работа. Беше разбрал за загадъчния проблем. Младият герой се запъти сам, само в компанията на кучето си, да открие истината.
Докато вървеше покрай едно езеро, от водата се показа ръка, сграбчи кучето му и го повлече надолу в дълбините. Ловецът се чувстваше ужасно заради загубата на кучето, така че накара слугите на краля да изпразнят с кофи водата от езерото. На самото дъно откриха огромен, див и примитивно изглеждащ мъж. Косата му падаше чак до краката и тъй като беше ръждива на цвят, го нарекоха Железния Ханс.
Кралят награди младия ловец и нареди да затворят Железния Ханс в клетка, която поставиха във вътрешния двор на замъка. Няколко дни по-късно, когато осемгодишният син на краля си играеше със златната топка, тя се претъркули и влезе в клетката на дивия мъж. Железния Ханс, разбира се, отказа да върне топката, но направи на момчето предложение: ако си иска обратно любимата играчка, ще трябва да му даде ключа за клетката.
Но къде беше ключът? Железния Ханс каза на кралския син, че той е скрит под възглавницата на майка му. Момчето изчака, докато родителите му излязат през деня, и взе ключа. Когато Железния Ханс беше вече свободен, се накани да се върне в гората. Момчето, страхувайки се, че ще бъде наказано от родителите си, го помоли да го вземе със себе си. Дивият мъж се съгласи, но го предупреди: „Никога повече няма да видиш баща си и майка си!” Тогава вдигна момчето на раменете си и двамата изчезнаха в гората.
Примитивният мъж спи под възглавницата на майка си
Железния Ханс символизира дивия, примитивен мъж, който е бил изтласкан в безсъзнателното. Това обяснява защо е бил намерен на дъното на езерото в отдалечена част на гората. Както при Самсон, косата представлява жизнената му, инстинктивна сила – силата, асоциирана с агресията, секса и първичната енергия. В цивилизования живот на кралството няма място за този скот от дълбините, така че той е поставен в клетка.
Златната топка е зараждащата се личност на кралския син – потенциално завършена и кръгла. За да се развие напълно, личността на момчето трябва да осъществи контакт с примитивната му енергия. Топката се претъркулва в клетката на Железния Ханс.
Най-забележителният детайл на историята е ключът за клетката, пазен под възглавницата на майката: той посочва, че инстинктивната мъжественост на сина е контролирана от майката. Точно това става, когато Кралят – неговият баща -не може да намери по-добро разрешение на собствения си проблем с идентичността от затварянето на дивия мъж в клетка.
И накрая, когато младият мъж избягва с Железния Ханс, напуска света на семейството си завинаги. Железния Ханс ще го инициира в неговата жизнена, инстинктивна сила, така че младежът никога повече няма да бъде момченцето на мама или на татко.
ИЗКАРВАНЕТО Й
Наливане на адреналин
Преди няколко години бях изумен от отговора на певеца Жак Брел на въпрос на журналист за това, как прекарва времето си, след като вече не пее. Ето какво отговори той с най-голяма сериозност: „Опитвам се да се изтощя.“ Ако гледате как играят момчета, ще бъдете учудени от това, колко агресивни са игрите им – те също се опитват да се изтощят. Родителите са изумени от насилието във филмите, които синовете им обичат да гледат. Тази агресивност е част от дивия и нешлифован начин, по който момчетата изразяват привързаността си; освен това тя отговаря на потребността им да докарат адреналина да тече, да го изкарат от системите си. В лъжете на зряла възраст същата тази потребност, изглежда, се обяснява импулсивността им, подтика им към себеутвърждаване, търсенето на предизвикателството, на нещо, за което да се борят. Като се изтощават с тези импулси и дирения, те жадуват да открият моменти на мир и спокойствие.
Едно от нещата, които жените най-трудно разбират по отношение на мъжете, е удоволствието, изпитвано от съревнованието един с друг – лудуванията, провокирането един друг, грубата игра. За тях е трудно да разберат и насилническата потребност от „чукане“, която надделява в мъжете -потребност очевидно невкоренена в никакъв рационален контекст.
Независимо дали предизвикателството е физическа или интелектуално, мъжете извличат диво удоволствие от проверката на себе си. Те трябва да го изкарат!
Има нещо агресивно в мъжа, нещо импулсивно, от което той не може да избяга. „Агресивен“ се използва тук не в пелеативния смисъл: думата описва форма на енергия, която изразява смислено и подходящо себеутвърждаване. В това отношение тя е сродна на сексуалната енергия.
Означава ли това, че мъжете тайно харесват войната, тъй като битката придава на живота им интензивност, която не могат да намерят никъде другаде? Жените, от своя страна, откриват интензивността в зачеването и раждането на деца. Както за мъжете, така и за жените нищо не прави живота по-скъпоценен и по-интензивен, отколкото рискът да го загубиш.
Преди няколко години в малко градче в Съединените щати присъствах на парад на ветераните от Виетнамската война. Бях изумен, когато мъже на моята възраст започнаха диво да крещят, приветствайки знамето на полка. Чудех се дали фактически не осмиват войниците от парада. Американските ми приятели ме увериха, че ситуацията е точно обратната: тези мъже обичаха войната.
В книгата си Manhood („Мъжественост“) психоаналитикът Стивън Шапиро пише, че в традиционното възпитание на мъжете ударението върху дисциплината, самоконтрола, смелостта и патриотизма е свързано с вътрешната агресия, която всеки мъж тайничко държи в себе си. Мъжът трябва да се научи да я овладява, за да я използва в служба на общността.
Себеомраза и жертвени овни
Когато прекалено строгите родители не могат да търпят изблиците на гняв или агресивност на сина си, момчето потиска примитивните си импулси. Тъй като трябва по някакъв начин да освободи тази енергия, то я канализира в една или повече от следните посоки:
-
Агресията се обръща навътре и се превръща в себеомраза. Ненавистта към себе си се изразява в непрестанни чувства на вина, песимистични нагласи, хаплив сарказъм, който насочва срещу себе си, и натрапчивите му несъзнателни поведения (като преяждане, гризане на нокти, мания за чистота или нараняване на себе си). Себеомразата може да го подтикне и към хронична депресия.
-
Потиснатата агресия си намира жертвен овен. Обикновено мъжът избира човек, който е по-слаб от него или е от социална група, смятана от него за по-нискостояща (например чернокож, от жълтата раса или хомосексуалист). Често доминиращият родител всъщност е този, който избира жертвения овен – предразсъдъците на сина е вероятно да бъдат същите като тези на бащата или на майката.
-
Потиснатата агресия може да се трансформира в преклонение пред агресора. Тираничният родител може да се възприема като „чудесен“, а авторитетът му – като безгрешен. Той става обект на възхищение: „Татко е винаги прав.“ На колективно ниво тази преданост води директно до фашизъм – система, в която гражданите вярват, че диктаторът е над всякаква критика.
-
Агресията може да придобие еротичен характер. В този случай два потиснати импулса – сексът и агресията -се свързват и пораждат садомазохистични фантазии и поведение. Садистът третира партньора си по същия начин, по който потискащият родител се е отнасял с него, докато мазохистът приема нагласите на родителя, подчинявал се на доминацията на другия. Възрастният мазохист може да повтаря и собственото си подчиняващо се поведение.
„Мъжествена енергия“
Вярвам, че определен тип мощна, проникваща, активна енергия е една от основите на мъжката идентичност — мъжът, който не е в допир със своите импулси или е неспособен да ги контролира, никога не се чувства мъж. (Разбира се, в никакъв случай нямам предвид, че жените не са динамични или енергични.) Той трябва да познае себе си в бог Фалос с възбудения му пенис; трябва да чувства определения тип енергия, която го прави същностно различен от жените.
Мъжът днес понякога се оказва в капана на следната ситуация: отсъствието на баща му го е лишило от контакт със собствената му естествена агресия и способността да я контролира; вследствие на това той презира мъжката си страна. Загубата на тези мъжествени ценности може да се разглежда като форма на кастрация. Тя причинява всякакви вътрешни трудности. Какво става, когато цяло поколение мъже се чувства откъснато от агресивността си? Проблемът не изчезва, а става безсъзнателен. Железния Ханс живее на дъното на езерото в далечната гора. Когато е потисната, вътрешно присъщата енергия на мъжете се променя във враждебност, вътрешна ярост, а понякога и насилие. Ако се използва неправилно или е погрешно насочен, естественият подтик към себеутвърждаване непрестанно ще разстройва способността на човека да функционира.
==============================================================================
Прочетете и другите две статии по темата за агресията:
Прочети – тук.
Прочети – тук.
Ако искаш да разбереш в по-голяма дълбочина тази вътрешна динамика, може да погледнеш трaнсформиращия процес
Разбери още за процеса и във видеото.
=====================================================================
Източник: Ги Корко – „Отсъстващи бащи, изгубени синове. По следите на изгубената мъжка идентичност.“
=====================================================================